Rýže: královna mezi obilovinami

Rýže: královna mezi obilovinami

Rýži mám ve svém jídelníčku minimálně třikrát týdně. Je přirozeně bezlepková, velmi flexibilní, protože se dá připravit nasladko, naslano, se zeleninou, rybou, masem nebo zapéct, a existuje jí spoustu druhů. Navíc je pro náš organismus prospěšná i z nutričního hlediska. Obsahuje komplexní sacharidy, minerální látky (hlavně železo, mangan a selen) a vitaminy skupiny B. 

Posiluje zdraví, odstraňuje toxiny

Rýže má spoustu zdravotních benefitů. Posiluje imunitní systém, pomáhá zbavovat tělo toxinů, prospívá pokožce i vlasům, a podle výzkumů zpomaluje i proces stárnutí. Také zlepšuje trávení, pomáhá při žaludečních a střevních potížích, přispívá k hubnutí i budování svalové hmoty. Celozrnné (neloupané) druhy rýže mají nízký glykemický index, takže pomáhají vyrovnávat také hladinu krevního cukru a navozují delší pocit sytosti.

Příloha i hlavní jídlo

Jak už jsem nastínila v úvodu, rýže existuje spoustu druhů. A podle toho, jaké jídlo chcete připravovat, byste měli volit i konkrétní druh. Dlouhozrnná rýže je ideální na rizoto nebo jako příloha. Kulatozrnná rýže (druh Arborio), obsahuje více škrobu, zrnka jsou po uvaření měkká a lepivá, díky tomu je vhodná pro přípravu mléčných kaší, nákypů nebo sladkých placek. Rýže Basmati má oříškové aroma a připravují se z ní zejména indická jídla. Jasmínová rýže se využívá v čínské kuchyni, je mírně lepivá a má výraznou květinovou vůni. Divoká rýže je vynikající jako příloha nebo do salátů. Pokud se rozhodnete dělat sushi, vyberte si druh Nishiki – má krátká kulatá zrna a je správně lepivá.



Tento web využívá soubory cookies. Používáním webu souhlasíte s použitím souborů cookie.